Kúpa lístka na autobus alebo telefónneho paušálu na internete bude pre ľudí so zdravotným postihnutím jednoduchšia. Koncom júna začne platiť zákon a ten sa dotkne obchodníkov. Musia sprostredkovať informácie v najvhodnejšej forme. Podľa Úradu komisára pre osoby so zdravotným postihnutím to bolo doteraz na dobrovoľnej báze.
„Čo sa týka problémov, s ktorými sa stretáva komunita nepočujúcich, ktorú zastupujem, tak je asi najväčší problém čítať s porozumením,“ povedal riaditeľ Centra bezbariérovej komunikácie Róbert Šarina.
Ako sa musia firmy prispôsobiť novému zákonu, zisťovala v relácii Správy redaktorka STVR Dominika Welterová:
„Množstvo dokumentov, napríklad v bankovom, finančnom sektore, je pre nich neprístupných, lebo je to iný jazyk. Je množstvo tovarov a služieb pre nepočujúcich, dá sa povedať, že neprístupných,“ dodal.
Lepší prístup k informáciám budú mať zdravotne znevýhodnení zákazníci, napríklad pri veľkých dopravcoch na webových stránkach alebo pri telefónnych operátoroch. Nový zákon sa však netýka malých firiem.
„Napríklad pre ľudí, ktorí majú poruchy zraku, musí byť služba dostupná aj iným spôsobom. Ak doteraz bola prístupná len v nejakej vizuálnej forme, tak musí byť dostupná napríklad vo zvukovej. Pre ľudí, ktorí majú ťažkosti zo sluchom, musí byť najmenej jedna forma, ktorá im umožní ten text si prečítať,“ vysvetlila komisárka pre osoby so zdravotným postihnutím Zuzana Stavrovská.
Čas do júna
Do júna 2030 musia firmy prispôsobiť svoje služby ľudom so zdravotným postihnutím. Komisárka vidí problém v tejto päťročnej lehote. Zuzana Stavrovská apeluje na to, aby si firmy nenechávali plnenie povinností na poslednú chvíľu.
„Vždy treba mať na pamäti, že sú to ľudia so zdravotným postihnutím, ktorí majú právo na rovnaký prístup k informáciám a službám ako ľudia bez zdravotného postihnutia,“ podotkla Stavrovská.
Niektoré firmy začali do praxe zavádzať opatrenia, ktoré sprístupňujú služby aj ľuďom so zdravotným postihnutím už v predstihu.
„Zvukové manuály fungujú takým spôsobom, že na automatoch sú umiestnené QR kódy, ktoré obsahujú aj slovo QR v brailovom písme. Po ich načítaní si vie nevidiaci vypočuť zvukový manuál, ktorý si vie aj zastaviť a postupovať podľa zvukových inštrukcií smerom k vráteniu zálohovaných obalov,“ ozrejmila Monika Farka zo spoločnosti Správca zálohového systému.
Na to, či si poskytovatelia služieb plnia svoje povinnosti, bude dohliadať obchodná inšpekcia.
The post Mnoho služieb cez internet je pre zdravotne znevýhodnených ľudí nedostupných. Má to vyriešiť nový zákon appeared first on Správy STVR.