Vzhľadom na to, že máme schválené oficiálne materiály vlády, akými sú Koncepcia usporiadania pozemkového vlastníctva a Návrh opatrení na urýchlené vykonanie pozemkových úprav, ktoré predpokladajú určité tempo vykonávania pozemkových úprav, ktoré by garantovalo ich vykonanie aspoň v horizonte 30 rokov, reálne počty ukončených alebo aspoň začatých projektov pozemkových úprav sú ďaleko za týmto očakávaním.
Vykonávanie pozemkových úprav
Ak hovoríme o nestabilite celého procesu, myslí sa tým neisté financovanie a nepravidelné obstarávanie projektov s veľkými časovými medzerami. „Vykonávanie pozemkových úprav sa nedá urýchliť príkazom v štýle robte to rýchlejšie, pretože zracionalizovaním celého procesu možno síce docieliť istú časovú úsporu, podstatnú úlohu však zohráva práve systematický prístup a pravidelné zadávanie projektov pozemkových úprav,“ vysvetľuje Jozef Urban, podpredseda Komory pozemkových úprav.
Téme sa podrobne venujú dnešné tlačené Hospodárske noviny.
Najväčšia prekážka
Najväčšou prekážkou v pozemkových úpravách sme my sami, respektíve to, akým spôsobom máme organizovanú verejnú správu a ako sme celý proces usporiadania pozemkového vlastníctva nastavili či lepšie povedané nenastavili. „Nemyslím tým koncepciu, ale reálne kroky vedúce k pravidelnému a systematickému obstarávaniu a vykonávaniu projektov pozemkových úprav,“ hovorí Urban.
V tejto súvislosti treba upozorniť na dátum 1. január 2013, keď bol v susednej Českej republike zlúčený Pozemkový fond so štruktúrou pozemkových úradov, čím vznikol Štátny pozemkový úrad, v ktorého kompetencii je jednak správa štátnej pôdy, ale aj vykonávanie pozemkových úprav. V ten istý deň bola na Slovensku zrušená takzvaná Špecializovaná štátna správa, kam v minulosti patrili katastrálne a pozemkové úrady, z ktorých sa po reforme štátnej správy stali odbory okresných úradov. Ich činnosti určite neprospieva, že odborní pracovníci týchto odborov nie sú zamestnancami centrálnych úradov, ktoré ich metodicky a odborne vedú, ale okresného úradu, spadajúceho pod ministerstvo vnútra, teda dva rozdielne prístupy a tomu zodpovedajúce výsledky.
A potom tu ešte máme otázku financovania pozemkových úprav. Pri pravidelnom a systematickom zadávaní projektov to ročne nie je nijaká závratná položka. Ak sa však obstarávanie projektov realizuje raz za päť až 10 rokov, tak je tá položka, samozrejme, vyššia.
Viac o téme nájdete v dnešných tlačených Hospodárskych novinách.